Fritextsök

Publicerad 2019-11-05 av Jonas Linder Ämnen: , , ,

”Hållbar design har ingen egen form”

Anneli och Vendela Linder om inredning och mode.  Artikel i Nerikes Allehanda 3/11 -19:

Design och mode handlar mycket om att formge nya saker som folk vill köpa. Så hur går det ihop med en önskan om att vi ska konsumera mindre?

– Hållbart mode får inte bli en speciell stil, säger Vendela Linder.

I den här delen av artikelserien Klimatkrisen & kulturen får formgivning och konsumtion stå i fokus.

 

Anneli och Vendela Linder är överens: Det handlar inte om att ta bort glädjen runt vackra ting – men vi lever i ett samhälle där shoppandet blivit för enkelt och för billigt.

– Vi skulle inte kunna konsumera så mycket som vi gör om produkterna tillverkats under bra förhållanden, säger Anneli Linder.

Hon är erfaren slöjdare, och som ett experiment tog hon tid på att virka ett likadant plagg som hon hade köpt. Slutsatsen var att lönen med den prislappen bara skulle bli några kronor.

– Det är både det humana och miljön, respekten för människor och för naturen går hand i hand, säger Vendela Linder.

De är mor och dotter som möts i intresset för att sy och skapa. I fjol belönades deras gemensamma klädprojekt med ett hedersomnämnande av Wadköpingsstipendiets jury.

– Vi sydde kläderna tillsammans av olika spillbitar från tyger som vi designat, berättar Anneli.

Hon är van att ta vara på material. På en krok vid dörren hänger jackan hon sytt av möbeltyg som inte gick åt till soffan hemma. Rätt utsmyckning till kapellet vid Norra kyrkogården blev de guldiga insidorna på kaviartuberna vara en del av råmaterialet. Men här på designkontoret vid Näbbtorget står också helt nygjutna prototyper av statyetter till Örebrogalan, och rader av tygprover från svenska textilföretag.

Anneli Linder arbetar med slöjd, men också design och inredning av offentliga lokaler. Hennes dotter Vendela har läst grafisk formgivning och studerar nu modevetenskap i Stockholm. Att de själva skapat och sytt ser de som en nyckel till att konsumera mer medvetet. Vet man hur mycket tid och arbete som behöver läggas ner, då blir man också mer rädd om saker.

– På internet kan vi konsumera på en sekund, det är bara att klicka hem något. Insatsen blir så liten, vi ser inte arbetet bakom, säger Vendela.

Vendela lyfter fram att trendgurun Li Edelkoort utnämnt avhållsamhet som årets trend. Men hur går den ekvationen ihop för den som vigt sitt liv åt design och mode? Går det att både designa nya ting och samtidigt vara kritisk mot konsumtion?

– Det finns ju en mänsklig glädje i att skapa och formge, och den ska vi inte ta kål på. Folk måste ju få köpa, de behöver inte bli asketer. Men köpa mindre och det som håller längre, säger Anneli.

För ju mer vi konsumerar, ju mindre bryr vi oss om sakerna som vi har. Vi köper och vi tröttnar.

– Att det finns en så stor secondhand-marknad är ett tecken på att folk överkonsumerar. Om vi använde kläderna tills de var utslitna skulle de ju inte gå att sälja igen, säger Vendela.

Men som konsumenter matas vi hela tiden med nya saker.

– De flesta har nog något område där de har svårt att avstå från att bli lockade. Är det inte kläder så är det kanske Biltema, säger Anneli.

Deras kritik riktar sig framför allt mot företagen som vill maximera sina vinster: En modeindustri som gått från två kollektioner om året till kanske tio, möbel- och tygtillverkare som flyttar utomlands för att få betala lägre löner.

– När jag är på möbelmässor så ser jag ofta skillnad mellan de företag som har sin produktion i Sverige och utomlands. Hos de svenska tillverkarna sitter sömmarna som de ska på soffan, medan de som har produktionen långt bort har inte hunnit skicka tillbaka och få det korrigerat.

Här kommer vi in på det som både Anneli och Vendela ser som svaret till att konsumera mer hållbart, nämligen kvalitet. Det kan handla om passformer och färgäkta tyger – men också om att själva designen är hållbar. För när allt ska gå snabbare får designern också mindre tid på sig att hitta former som håller, att göra provkollektioner och utvärdera.

– Det tar tid att skapa det som är bra, säger Anneli.

För den sakens skull behöver den däremot inte alls vara stram eller minimalistisk.

– Även orange formgivning från 70-talet har blivit klassisk på sitt sätt, säger Vendela.

– Mångfalden är viktig, oavsett uttryck. Alla längtar efter att vara någon och synas, det handlar mer om att lära känna sig själv, säger Anneli.

Vendela ser till och med en fara i ekologiskt mode.

– Vi har ju sett eko-fashion med linnetyg, olivgrönt och barfota fötter. Då var det trendigt, sedan blev det otrendigt – och så vill inte folk handla ekologiskt längre.

I stället vill hon ha ett mode som indirekt berättar om hållbarhet genom att vara genomtänkt och genomskinligt i varje led av tillverkningen.

Men en fördel med de snabba trenderna är att de till slut tar död på varandra och allt blir modernt samtidigt.

– Så har det ju nästan blivit. Det är inte alls lika tydligt vad som är inne och ute. Förhoppningsvis kan det leda till att vi blir mindre intresserade av det nya och mer intresserade av vad kläderna fyller för funktion – vad som är ens personliga smak och färger, säger Vendela.

Annelis och Vendelas tips för hållbar form

Inredning: Börja med vad det är för byggnad. Inredning som knyter an till byggnadens stil kommer att hålla mycket längre, men för gärna in lite nytt också.

Kläder: Kläder som inte håller passformen eller blir lite dassiga i färg är inte roliga. Leta efter kvalitet, men också det som passar ens personlighet och färger.

Shopping: Gör det till ett projekt att hitta precis rätt, gärna genom att leta second hand. Då blir känslan av belöning också mycket större när du väl hittar det du söker.

Skaparbehov: Behöver inte bara vara att sy sina egna kläder. Att laga mat eller till och med städa hemma kan också ge en liknande tillfredsställelse av att göra något själv.

 

Carina Tenor / Nerikes Allehanda 191103

Publicerat av Jonas Linder Ämnen: , , ,

Vad tycker du?

*Din epost visas endast för moderator